Οι εν Σάμη Άγιοι Φανέντες που εορτάστηκαν στην Σάμο

Spread the love

Στα χώματα της Σάμης έδρασαν οι ομολογητές της χριστιανικής πίστης Άγιοι Φανέντες και συγκεκριμένα οι Γρηγόριος, Θεόδωρος και Λέων, περί το έτος 350 μ.Χ ενάντια στην αίρεση του Αρειανισμού. Πριν από 11 χρόνια, στις 2 Μαΐου, με τη συνοδεία πλοίου του πολεμικού ναυτικού επέστρεφαν ελάχιστα τμήματα από τα αγιασμένα σώματά τους. Μικρά οστέινα λείψανα, εν τούτοις, γεμάτα από το Αναστάσιμο μήνυμα της δόξας του Θεού. Η προσωνυμία Άγιοι Φανέντες τους δόθηκε λόγω της θαυματουργικής φανέρωσης των ιερών λειψάνων τους και την ανάδειξή τους από την αφάνεια.

Στις 2 Μαΐου του 2011 επέστρεφαν στην Σάμη ελάχιστα τμήματα από τα αγιασμένα σώματα των Αγίων Φανέντων

Οι Άγιοι Φανέντες και ο εορτασμός τους στην Σάμο

Στις ημέρες μας ο εορτασμός τους προκάλεσε σύγχυση, καθ’ ότι το 1996 η τοπική Εκκλησία της Σάμου με σχετική απόφαση του οικείου Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου, κ. Ευσεβίου, έχει καθιερώσει να συνεορτάζονται από κοινού το πρώτο Σαββατοκύριακο του Αυγούστου όλοι οι τοπικοί άγιοι του νησιού. Μεταξύ αυτών και οι στρατιωτικοί άγιοι Γρηγόριος, Θεόδωρος και Λέων, οι οποίοι μνημονεύονται στην Σάμο ως «μάρτυρες».

Μόνο που πρόκειται για γεωγραφική σύγχυση, δεδομένου ότι οι εν λόγω άγιοι ουδεμία σχέση έχουν με το αιγαιοπελαγίτικο νησί, αλλά βέβαια μόνο με την Σάμη. Η κωμόπολη της Σάμης είναι γνωστή στα αρχειακά κείμενα ως «ρίβα της Σάμος» και φέρνει τη διπλή διαχρονική ονομασία με τα ονόματα Σάμος και Σάμη.

Συναισθηματικά φορτισμένη ήταν η υποδοχή στην Σάμη των άγιων σωμάτων των Γρηγορίου, Θεόδωρου και Λέων

Τι Σάμος, τι Σάμη…

Η εσφαλμένη συναρίθμηση των τριών στρατιωτικών αγίων στο σαμιακό αγιολόγιο, σύμφωνα με την εκκλησιαστική ιστοσελίδα pentapostagma,  στηρίχθηκε σε δύο Σαμίους ιστορικούς μελετητές και συγγραφείς, τον Επαμεινώνδα Σταματιάδη και τον Μανώλη Βαρβούνη, οι οποίοι παρακινούμενοι από υπέρμετρο τοπικιστικό ενθουσιασμό απέδωσαν χωρίς περαιτέρω έρευνα και σκέψη το τοπωνύμιο «Samos», το οποίο υπάρχει στα δύο σωζόμενα περί των αγίων λατινικά συναξάρια του 14ου αιώνα, στη Σάμο του Αιγαίου Πελάγους.

Η έντονη κεφαλληνιακή προφορική και εικονογραφική παράδοση

Πλουσιότατη είναι και η κεφαλληνιακή προφορική και εικονογραφική παράδοση για τους τρεις αγίους σε αντίθεση με την ανυπαρξία αντίστοιχης στην αιγαιοπελαγίτικη νήσο Σάμο, όπου στην ιστορηθείσα το 1996 σύγχρονη εικόνα της Συνάξεως των Σαμιωτών Αγίων οι τρεις άγιοι έχουν αγιογραφηθεί ως συνομήλικοι σε νεαρά ηλικία. Το γεγονός αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη σαφή ηλικιακή τους διαφορά, όπως αυτή σκιαγραφείται λεπτομερώς στα συναξάρια και αποτυπώνεται εικονογραφικά στην παλαιότερη σωζόμενη και αριστοτεχνική τους εικόνα που χρονολογείται το 1654 και προέρχεται από την ομώνυμη Μονή της Κεφαλονιάς, αλλά και στη φυλασσόμενη στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελιστρίας Αργοστολίου αριστουργηματική σύγχρονη εικόνα των εν Κεφαλληνίᾳ Αγίων.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.